25. februar 2021

Kan praktiske færdigheder læres virtuelt?

Virtuel undervisning på SKT

Når eleverne ikke kan møde på skolen til praktisk undervisning viser lærerne virtuelt, hvordan en tandklinik gøres ren mellem patienter.

Lærerne viser hvordan det skal gøres og forklarer undervejs. Senere instruerer eleverne på skift lærerne i at gøre det. På den måde kan de demonstrerer, at de kender arbejdsgangen.

Eleverne og lærerne ser hinanden på skærmen. De taler sammen. Der bliver snakket og grinet ligeså meget som der normalt gør til den fysiske undervisning.

Engagementet er her. Eleverne er på med video og lyd. Eleverne synes godt de kan lære praktiske færdigheder virtuelt. De er dog også enige om, at de ser frem til at få lov til at komme på skolen og mødes fysisk med deres virtuelle klassekammerater, lærerne og arbejdet på klinikken. De er vilde for at prøve alt det de har lært i virkeligheden med udstyr og instrumenter.

På skolen glæder lærerne sig også til at vi igen kan undervise fysisk. Det bliver virkelig godt, siger de.