24. november 2022

Årets læreplads 2022

Stort tillykke til Den kommunale tandpleje på Bornholm, som er kåret som årets læreplads 2022 på SKT.

Tandklinikassistentelever kan, som alle andre erhvervsskoleelever, hvert år indstille deres praktiksted til prisen som årets læreplads.

Tandklinikassistentelev Freja skriver bl.a. følgende i sin indstilling af Den kommunale tandpleje på Bornholm:

Årets læreplads

Jeg startede på min læreplads i august 2021 som voksenelev og har nu været ansat i et års tid i Den kommunale tandpleje på Bornholm, der har stort fokus på både mig og min læring i hverdagen.

Jeg boede i Ballerup, da jeg afsluttede grundforløbet på tandklinikassistentuddannelsen. Derfor var jeg meget i tvivl om, at jeg skulle flytte hjem til min fødeø igen, men det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Jeg blev hurtigt en del af fællesskabet, hvilket betyder meget når man er ny og aldrig har prøvet at arbejde i dette fag før.

Som elev er jeg blevet taget supergodt imod fra starten og jeg har fået tilknyttet en elevvejleder, som går all-in for at jeg får det bedste ud af arbejdsdagen. Mine kollegaer på klinikken er enormt grundige i deres arbejde og går meget op i at formidle tingene videre en måde, så jeg nemt kan tilgå opgaver på egen hånd.

Min chef går meget op i hvordan vi har det og er meget lyttende, hvilket jeg synes er en kæmpe fordel.

Fra marts 2022, var jeg på mit første hovedforløb og her brugte jeg, i bl.a. specialefaget "røntgen", viden fra min elevplads.  Jeg lærte nye metoder og teknikker, som jeg kunne gøre brug af på min egen elevplads.

De sidste måneder, har jeg arbejdet meget sammen med en af vores tandplejere, som giver mig mange nogle gode ”fif”, som jeg kan tage med mig. Vi har bl.a. fokuseret meget på afpudsning, fingerstøtte og især ergonomien, da det er utroligt vigtigt når man arbejder i de samme stillinger hver dag. Vi sørger for at øve tingene igennem i et passende tempo (step by step) , så jeg selv kan følge med og bliver dygtig til det jeg laver.

Hos os har vi et enormt meget fokus på trivsel og har ofte opsamlingsmøder i forhold til hvad der fungerer og hvad vi kan gøre bedre.

Det er ofte en fest at komme på arbejde, men hvis man har haft en dårlig dag, kan man altid snakke med nogle kollegaer om det. Jeg har blandt andet mistet to bedsteforældre indenfor det sidste år, hvor mine kollegaer har taget sig godt af mig og givet mig utrolig megen støtte og omsorg.

Vi har ofte sociale arrangementer som minigolf, sommerafslutning og biografaftener osv. hvilket gør meget for fællesskabet.

Det er dog svært at være på slankekur hos os, da vi nærmest altid har kaffe og kage i pauserne og fredagsbrød næsten hver dag. 😊

Jeg har den bedste elevplads !

Freja, tandklinikassistentelev