16. december 2019

Årets læreplads på SKT

Kåring af Årets læreplads 2019

Stort tillykke til tandklinikken Sundmund på Frederiksberg, som er kåret som årets læreplads 2019 på SKT. Tandklinikassistentelever kan hvert år indstille deres praktiksted til prisen som årets læreplads – som alle andre erhvervsskoleelever kan gøre det. Tandklinikassistentelev Linette skriver bl.a. følgende i sin indstilling af Tandklinikken Sundmund på Frederiksberg:

”På det faglige plan er der altid tid til os elever. Som ny elev, er der en detaljeret træningsplan klar på første dag. Der er skulder ved skulder arbejde indtil eleven føler sig tryg ved selv at assistere tandlægen. Der er plads til spørgsmål, og tid til at gennemgå læst stof inden vejlederen kommer på besøg.
Der afholdes ofte klinikassistentmøder, hvor vi taler om, hvordan det går og hvad der skal samles op på. Vi har fx lige haft møde, hvor vi blev instrueret i bite-wings og hvor vi øvede os i at placere holderen i munden, og lærte placeringen af tubus. De bruger tid på at få eleverne til at være en del af hele behandlingen. Vi får lov til at arbejde selvstændigt fx tage bite-wing, eller pudse af under supervision, og IFB. De går meget op i vores faglige udvikling, men også vores personlige udvikling. Og så syntes jeg, at det er fantastisk, at vi laver så mange forskellige behandlinger hos os. Både almindelige behandlinger, men også endo, kirurgi og tandregulering. Det gør at vi elever lærer meget.
En gang om måneden holder vi samtale med vores oplæringsansvarlige, hvor vi bl.a. taler om hvordan det går, hvad vi har lært, og hvad vi nu skal fokusere på.
På det sociale plan er medarbejderne super støttende og hjælpsomme. Man kan altid få støtte, råd eller vejledning.
Klinikken har fokus på at vi kollegaer har det godt sammen. Selvfølgelig spiser ALLE kollegaer frokost sammen, da det er vigtigt for det sociale. Vi har bl.a. en årlig tur til Sverige med teambuilding blandet med en masse fagligt og masser sjov.
Og så er man overhovedet ikke i tvivl om, at de elsker at uddanne fremtidens klinikassistenter!”

Linette

I Danmark har vi brug for at flere vælger at tage en erhvervsuddannelse – også inden for tandklinikuddannelsen vil vi gerne skabe større interesse for vores uddannelse.
Prisen som årets læreplads er med til at skabe et positivt fokus på erhvervsuddannelserne – og ikke mindst vigtigheden af gode lærepladser til eleverne. Størstedelen af uddannelsen foregår i praktik – derfor er det så vigtigt med gode praktiksteder.
Så et stort tillykke fra SKT med prisen som årets læreplads 2019 til tandklinikken Sundmund og tak for det gode arbejde klinikken gør for deres elever.