1. maj 2023

SKT nomineret til arbejdsmiljøpris

instrumenter

Arbejdsmiljørådet har nomineret SKT til en arbejdsmiljøpris for arbejdet med at forebygge arbejdsskader. Her er tale om arbejdet med at undgå stik- og skæreskader.

SKT har omlagt arbejdsgangene mht. at håndtere spidse og skærende instrumenter fra de er brugt i munden på patienterne, til de er rengjorte, sterile og klar til at blive brugt igen.

SKT har forebygget at personalet har stukket og skåret sig på evt. kontaminerede instrumenter siden 2019. For at forebygge at studerende og elever stikker eller skærer sig på brugte instrumenter, har SKT intensiveret instruktionen i hvordan man håndterer kanyler og skarpe instrumenter korrekt, inden de introduceres til det kliniske arbejde.

Sammen med elever og studerende har underviserne analyseret episoder der vedrører stik- og skæreskader, for at opnå kompetencer i at arbejde forebyggende med arbejdsskader og til at opnå kompetencer i at undgå stik- og skæreskader.

Arbejdsmiljøprisen uddeles på en temadag i Aarhus den 24. maj.