Kompetenceprofil for SKT's undervisere

Vedtaget 18.11.2015

Underviserne er det vigtigste aktiv for de studerendes og elevernes læring. Undervisningen skal afspejle den pædagogik, som SKT's fælles pædagogiske grundlag beskriver. Kompetenceprofilen består af de underviserværdier, den underviserviden og de undervisningsaktiviteter, som underbygger den ønskede praksis.

Kompetenceprofilen er inspireret af KU's kompetenceprofil, internationale standarder for kvalitetssikring af undervisning og defineret i samarbejde med ledelsen og undervisere fra uddannelserne på SKT.

 

 

 

Underviseren skal:

  • have læring og udvikling i fokus
  • have en evidens- og erfaringsbaseret tilgang til fagområdet
  • være fagligt stolt og ambitiøs om kvaliteten af egen undervisning og støtte andre i det samme
  • respektere studerendes og elevers forskellige læringsstile og behov for differentierede læringsmiljøer
  • fremme deltagelse i undervisningen og skabe lige muligheder for læring
  • være nysgerrig på forskellighed i forståelse og mangfoldighed i mennesker
  • anse troværdighed, autenticitet og professionel integritet som en forudsætning for god undervisning
  • mærke glæde og et positivt engagement ved at undervise
  • betragte sig selv og sin undervisning, som en del af en større kontekst
  • være åben for forandring og kontinuerlig læring.

 

 

 

 

Underviseren skal:

  • kende det fælles pædagogiske grundlag, de konkrete læringsmål for forløbet og for egen undervisning
  • kende passende metoder til undervisning og læring samt forstå brugen og værdien af passende læringsteknologier
  • være fagligt ajour gennem kollegasparring, kurser og klinisk praksis
  • have fordybet emnekundskab med forståelse for det faglige niveau
  • vide hvordan studerende og elever lærer, både generelt og inden for fagområdet
  • reflektere over, og forholde sig kritisk til, egen og andres viden
  • have alment menneskekundskab og professionsforståelse
  • evne praktisk at kunne bedømme hvad der er det etisk rigtige, at gøre i en given situation.

 

 

 

 

Underviseren skal kunne:

  • forene det pædagogiske grundlag og de relevante læringsmål i en meningsfyldt undervisningspraksis
  • udtrykke en tydelig intention og de relevante mål med undervisningen
  • formidle viden på en forståelig måde
  • skabe et dynamisk læringsmiljø, hvor form og indhold kan tilpasses efter situationen
  • designe, planlægge, udføre og evaluere passende læringsaktiviteter
  • koble abstrakt viden med konkret øvelse
  • videreformidle sit faglige indhold med indlevelse, uhøjtidelighed og faglig stolthed
  • skabe rum for, at de studerende og eleverne udfordres i, og reflekterer over, teori og praksis
  • anvende konstruktiv feedback.