SKT's fælles pædagogiske grundlag

Vedtaget 18.11.2015

Formålet med et fælles pædagogisk grundlag er, at sætte læring, undervisning og udvikling i fokus som SKT's kernevirksomhed. Samtidig skaber grundlaget en stærkere sammenhæng mellem pædagogisk vision, praksis, ressourcer og vilkår på tværs af SKT. Gennem et fælles sprog, og en fælles reference om kvalitet i pædagogisk og didaktisk praksis, udgør det fælles pædagogiske grundlag grundstammen i SKT's uddannelser.

 

 

 

Gennem en helhedsorienteret skole skabes der synergi mellem rammer, pædagogiske ressourcer og pædagogiske metoder.

Uddannelserne og underviserne skal støtte, udvikle, udfordre og udfolde de studerendes og elevernes ressourcer. Så de alment menneskeligt, og fagligt kompetent, kan understøtte borgernes orale sundhed.

Vi tilstræber optimale betingelser for deltager- og handlingsorienterede læreprocesser, der er centrale for de studerendes og elevernes udvikling af læring, trivsel og handlekompetencer.

De studerende og eleverne skal ligeledes have mulighed for at samarbejde om, at afprøve forskellige løsninger med forskellige mennesker. Dette med henblik på, at blive kompetente til at fremme forskellige borgeres sundhed.

Derudover skal de studerende og eleverne have medbestemmelse på undervisningens form og indhold samt tilegne sig selvstændige erkendelser.

Denne form sætter den studerende og elevens læring i centrum, og opøver et medansvar for egen udvikling og læring.

Alt dette udfoldes i en kultur af fællesskab, gensidig respekt, rummelighed og demokrati.

 

 

På SKT uddanner vi nysgerrige og udviklingsorienterede tandplejere og tandklinikassistenter. De besidder en høj grad af faglig forståelse, professionel ansvarlighed, kritisk refleksion, samarbejdsevne, menneskelig indsigt, selvstændighed, kliniske færdigheder og beslutningsdygtighed.

De færdiguddannede tandplejere og tandklinikassistenter er bevidste om, og kan agere efter, den samfundsmæssige og professionelle kontekst arbejdet foregår i.