Administration og drift af tandklinikker

Pige foran en stor stak dokumenter

Modulet Administration og drift af tandklinikker har fokus på, at den studerende opnår kompetence til selvstændigt at varetage personaleadministrative og driftsmæssige opgaver på tandklinikken. Dette matcher udviklingen indenfor tandplejen, der går i retning af, at professionalisere arbejdet på klinikken og at tandklinikassistenterne skal varetage flest mulige administrative og driftmæssige opgaver.

 

 

Modulet er relevant, hvis du:

  • er ansat på en privat eller offentlig tandklinik, der ønsker at professionalisere de administrative og driftmæssige opgaver og få disse udført af kompetente tandklinikassistenter
  • ønsker at blive kvalificeret til at gennemføre administrative og driftmæssige opgaver på tandklinikken
  • vil være med til at fremme at opgaverne i tandplejen løses effektivt, professionelt og med færrest mulige ressourcer
  • vil være med til at skabe bedst mulig kvalitet og effektivitet i tandplejen.

 

Modulet indeholder:

  • Lovgivning og overenskomster med relation til tandklinikker
  • Patientrettigheder og klagemuligheder
  • Håndtering af patientdata og journaler
  • Arbejdspladsvurdering (APV)
  • IT, herunder styring af aftalebogen samt håndtering af patientdata og journaler
  • Markedsføring af sundhedsydelser
  • Introduktion til kvalitetsstyring og udfærdigelse af instrukser
  • Personaleadministration herunder regler og forhold vedrørende ansættelser, løn, ferie, fravær, arbejdsplanlægning, ansvar for elever, personalemøder mv.
  • Systemer til planlægning og opfølgning af kompetenceudvikling
  • Konfliktforebyggelse og -håndtering
  • Systemer til at opsamle og præsentere ydelsesstatistik og andet talmateriale.

Modulet afsluttes med en skriftlig projektopgave, der har intern bedømmelse. Der gives karakter efter 7-trinsskalaen.

 

 

 

Ved modulets afslutning er det målet, at den studerende kan:

  • sikre korrekt håndtering af patientdata og journaler, herunder datasikkerhed og datadisciplin
  • håndtere almindelig personaleadministrative opgaver i forbindelse med ansættelse, udarbejdelse af ansættelsesbreve, løn, ferie og fravær
  • gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV)
  • anvende IT-redskaber i forbindelse med drift og markedsføring af tandklinikker
  • udarbejde procedurer og standarder
  • føre kompetenceregnskab for medarbejderne på tandklinikken og medvirke ved planlægning og opfølgning på kompetenceudvikling, herunder have ansvar for elever
  • medvirke til at lede og udvikle et team
  • planlægge en hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse, under hensyntagen til personalefravær
  • medvirke til at forebygge og håndtere konflikter
  • planlægge og gennemføre personalemøder
  • opsamle og præsentere ydelsesstatistik og andet talmateriale
  • sætte sig ind i et regelområde, identificere afgørende problemstillinger og komme med forslag til løsning af problematikken, for eksempel løsning af fejl i forbindelse med aflæggelse af regnskab til sygesikringen, rådgive forskellige typer patienter med hensyn til tilskudsregler til tandbehandling.

 

Følgende uddannelser giver adgang til Akademiuddannelsen i Odontologisk Praksis:

  • Relevant erhvervsuddannelse, f.eks. uddannelsen til tandklinikassistent
  • Relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse
  • Anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.