Tandpleje for borgere med særlige behov

Ældre herre i tandlægestolen

Modulet Tandpleje for borgere med særlige behov har fokus på at udvikle den erfarne klinikassistents kompetencer til selvstændigt at forberede og gennemføre sundhedsfremme, forebyggelse samt udføre uddelegerede behandlinger i forbindelse med tandpleje for borgere med særlige behov.

Tanklinikassistenten skal efter endt uddannelse kunne varetage uddelegerede opgaver efter LEON-princittet (opgaver bliver løst på det laveste effektive omkostningsniveau) indenfor sundhedsfremme, forebyggelse og behandling af målgruppen i tandpleje sammen med det odontologiske teams øvrige medlemmer og tværfagligt med andre social- og sundhedsprofessionelle.

Dette gælder ved behandling i såvel offentligt som privat regi.

 

 

Modulet henvender sig til erfarne tandklinikassistenter, der prioriterer at arbejde med borgere med fysiske eller psykiske handicaps, kroniske sygdomme, særlige sociale eller kulturelle forhold og ønsker at tilegne sig de særlige kompetencer, der betyder at disse kan inkluderes i privat praksis eller at hjælpe disse borgere i offentligt regi.

 

Modulet indeholder:

  • Lovgivning og organisering af tandplejetilbud for borgere med særlige behov, hvor der er særligt fokus på omsorg-, special- og socialtandpleje
  • Sociologi og demografi gældende for borgere med særlige behov samt karakteristika ved patienter i omsorgs-, special- og socialtandpleje herunder fysisk- og/eller psykisk funktionsnedsættelse og dobbelt diagnoser
  • Odontologiske og andre problemstillinger særlige, for borgere, med særlige behov
  • Tværfagligt samarbejde med andre sundhedspersone, pædagoger og pårørende
  • Klinisk hygiejne, arbejdsmiljøregler, etik og patientsikkerhed i forbindelse med tandbehandling på tandklinikken, i borgernes hjem eller andre steder udenfor tandklinikken.

 

Viden og forståelse
Den studerende skal have viden om:

  • De vilkår der findes for tandpleje for borgere med særlige behov, målgruppen for borgere med særlige behov og hvilke udfordringer denne gruppe har og hvordan disse kan imødekommes

Den studerende skal have forståelse for:

  • De særlige udfordringer borgere med særlige behov kan have og hvilke dilemmaer samt etiske udfordringer tandpleje for den gruppe kan udfordre med.

Færdigheder
Den studerende skal kunne:

  • anvende og kombinere menneskelige og kliniske færdigheder så tandplejen tilbyder borgere med særlige behov det de vil opleve som den bedste form for sundhedsfremme, forebyggelse og behandling
  • vurdere hvad der er vigtigt for den enkelte borger med særlige behov samt hvad der er vigtigt for at skabe sundhed og funktion for dem på længere sigt.

Kompetencer
Den studerende kan kunne:

  • Bidrage til at skabe sundhedsfremme, sikre bedst mulig oral funktion og livskvalitet hos borgere med særlige behov
  • Indgå i det odontologiske teams varetagelse og udvikling af tandplejen for borgere med særlige behov

Følgende uddannelser giver adgang til Akademiuddannelsen i odontologisk praksis:

  • Relevant erhvervsuddannelse, f.eks. uddannelsen til tandklinikassistent
  • Relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse
  • Anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.