Tandpleje for borgere med særlige behov

Ældre herre i tandlægestolen

Modulet Tandpleje for borgere med særlige behov har fokus på at udvikle den studerendes kompetencer til at forberede og gennemføre sundhedsfremme og forebyggelse samt udføre uddelegerede behandlinger i forbindelse med tandpleje for borgere med særlige behov. Dette gælder ved behandling i såvel offentligt som privat regi.

 

Modulet indeholder:

  • Lovgivning og organisering af tandplejetilbud for borgere med særlige behov
  • Sociologi og demografi gældende borgere med særlige behov
  • Karakteristika ved patienter i omsorgs-, special- og socialtandpleje herunder fysisk- og/eller psykisk funktionsnedsættelse og dobbelt diagnoser
  • Tandsygdomsmønstre og prognoser for tandbehandling af borgere inden for målgrupperne
  • Levevilkår og misbrugs betydning for patientdeltagelse ved forebyggelse og behandling af tandsygdomme
  • Behandlingsprincipper, -strategier og -mål for forskellige grupper af borgere
  • Sundhedsfremme og forebyggelse af lidelser i tænder, mund og kæber i forhold til borgere i
    omsorgs-, special- og socialtandplejen
  • Misbrug og/eller lægemidlers påvirkning af oral helse og oralt velvære, herunder mundtørhed
  • Behandling og lindring af mundslimhindelidelser
  • Tværfagligt samarbejde med sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, pædagoger og pårørende
  • Debriefing af tandplejepersonale efter vanskelig borgerkontakt/behandling
  • Cases med planlægning af forebyggende intervention for ældre borger på plejehjem, for yngre borger på bosted og for socialt udsat borger
  • Klinisk hygiejne, arbejdsmiljøregler, etik og patientsikkerhed i forbindelse med tandbehandling på tandklinikken, i borgernes hjem eller andre steder udenfor tandklinikken
  • Planlægning af effektive arbejdsgange samt kvalitetssikring og dokumentation på tandklinikken, i borgerens hjem og andre steder udenfor tandklinikken

 

Efter bestået modul skal den studerende have viden om og forståelse for:

  • lovgrundlaget, sociologi og demografi for tandpleje for borgere med særlige behov
  • de etiske dilemmaer, der kan opstå i arbejdet med tandpleje for borgere med særlige behov
  • borgernes karakteristika, levevilkår, mulighed for deltagelse i tandplejetilbud
  • orale sygdomsmønstre, prognose for tandbehandling af borgere med særlige behov
  • behandlingsprincipper, -strategier og -mål for forskellige grupper af borgere
  • misbrug og medicinforbrugs betydning for oral helse og livskvalitet

Den studerende skal kunne:

  • reflektere over etiske problemstillinger i relation til tandbehandling af borgere med særlige behov
  • medvirke til at planlægge sundhedsfremme og forebyggelse hos forskellige grupper af borgere med særlige behov
  • medvirke til at vejlede og rådgive om tandpleje over for borgere med særlige behov, pårørende, nøglepersoner omkring borgeren og plejepersonale
  • vurdere patientkooperation og handle hensigtsmæssigt i relation hertil, samt vurdere behov for debriefing efter vanskelig borgerkontakt
  • vejlede om afhjælpning af mundtørhed og kunne hjælpe borgerne med behandling af mundslimhinde lidelser
  • medvirke til at sikre overholdelse af hygiejneforskrifter, arbejdsmiljøregler og patientsikkerhed i forbindelse med arbejdet på tandklinikken, i borgerens hjem eller andre steder udenfor tandklinikken
  • bidrage til udvikling og gennemførelse af effektive og sikre arbejdsgange i arbejdet på tandklinikken, i borgerens hjem eller andre steder udenfor tandklinikken.

Den studerende kan desuden:

  • planlægge sundhedsfremme og forebyggelse hos borgere med særlige behov i samarbejde med de øvrige medlemmer i det odontologiske team
  • føre journal efter gældende love og regler i forbindelse med arbejdet med borgere med særlige behov
  • udføre kvalitetssikring og dokumentation af arbejdet i forbindelse med arbejdet på tandklinikken, i borgerens hjem eller andre steder udenfor tandklinikken.

Følgende uddannelser giver adgang til Akademiuddannelsen i odontologisk praksis:

  • Relevant erhvervsuddannelse, f.eks. uddannelsen til tandklinikassistent
  • Relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse
  • Anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.