Kommunikation i tandplejen

Tandplejer der viser en patient hvordan man børster tænder korrekt

Kommunikation i tandplejen er et obligatorisk modul.

Modulet har fokus på den mangfoldighed af kommunikation, der finder sted på en tandklinik og på den professionelles rolle i relation hertil.

Der lægges vægt på forståelse for, tilrettelæggelse og gennemførelse af hensigtsmæssig kommunikation med patienter, patienternes pårørende, kollegaer og samarbejdspartnere.

 

Modulet er relevant, hvis du:

  • er ansat på en privat eller offentlig tandklinik
  • har opgaver med patientbehandling
  • arbejder med sundhedsfremmende aktiviteter
  • har administrative opgaver
  • har lyst til at udvikle dine kompetencer inden for kommunikation.

 

 

Modulet indeholder:

  • udvalgte kommunikationsformer, herunder anerkendende kommunikation
  • positiv psykologi, pædagogik og læring
  • menneskesyn, kulturforståelse og etik
  • sundhedsfremmebegrebet med udgangspunkt i fx rygning og kost
  • skriftlig kommunikation, fx breve, e-mails og sms
  • markedsføring, fx hjemmesider
  • professionel patientkontakt, fx i forhold til service og klager
  • professionel kontakt til samarbejdspartnere
  • forebyggelse og håndtering af konflikter
  • kommunikation i svære situationer og dilemmaer fx kommunikation med den vanskelige patient, den dårlige betaler.

Modulet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse af en projektopgave.

 

 

Ved modulets afslutning er det målet, at du kan:

  • anvende forståelse for andre menneskers muligheder og begrænsninger ved forskellige levevilkår, livsformer og sundhedstilstand i forbindelse med tilrettelæggelse og gennemførelse af kommunikation
  • forstå kommunikationens rammer, vilkår og betydning for resultatet af arbejdet med sundhedsfremmende aktiviteter
  • anvende viden om kommunikation i tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdet med patienter og kollegaer i forbindelse med driften på en tandklinik
  • anvende viden om kommunikation til at fremme det gode samarbejde mellem de professionelle på og uden for tandklinikken
  • kommunikere på baggrund af en forståelse af dilemmaer og konflikter i mellemmenneskelige relationer i forhold til såvel patienter som kollegaer
  • anvende hensigtsmæssige skriftlige kommunikationsformer.

 

 

Følgende uddannelser giver adgang til Videreuddannelsen i odontologisk praksis:

  • relevant erhvervsuddannelse, fx uddannelsen til tandklinikassistent
  • relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • gymnasial uddannelse
  • anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
  • mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.

 

T