Service og kvalitetsudvikling på tandklinikker

Mapper

Service og kvalitetsudvikling på tandklinikker er et obligatorisk modul.

Modulet har fokus på at styrke den studerendes kompetencer i forbindelse med styring og løbende udvikling af service og kvalitet på klinikken.

Modulet er relevant for alle tandklinikassistenter, der:

  • er ansat på privat eller offentlig tandklinik, der har fokus på at udvikle klinikken med mere effektive rutiner, bedre service og større arbejdsglæde til følge
  • ønsker at være klar til at møde og opfylde de krav om systematisk kvalitetsudvikling og dokumentation, som bliver stillet til tandklinikken i fremtiden. Tandklinikassistenten kommer til at beskæftige sig med klinikkens arbejde i forbindelse med forberedelse og dokumentation til tilsynsbesøg
  • vil bidrage til at hæve tandklinikkens kvalitet.

 

Modulet indeholder:

  • Lovgivning, herunder patientsikkerhed, målepunkter og det risikobaserede tilsyn, registrering af utilsigtede hændelser og kendskab til medicinsk udstyr
  • Kvalitetsbegreber og modeller, blandt flere modeller omtales også den danske kvalitetsmodel
  • Udarbejdelse af procedurebeskrivelser og rammer for delegation
  • Systemer til udvikling og innovation samt styring og fastholdelse af kvalitet fx fejlfinding og forebyggelse af gentagne fejl
  • Planlægning, gennemførelse og vurdering af interessentanalyser og forskellige typer af brugertilfredshedsundersøgelser
  • Projektstyring og forandringsprocesser – hvad skal der til for at få de andre med
  • Organisations- og systemforståelse
  • Forståelse af konsekvenserne ved et stærkt brugerfokus.

 

Ved modulets afslutning er det målet, at den studerende kan:

  • erkende behovene for service og forbedring
  • inddrage kollegaer i arbejdet med udvikling af service og forbedring
  • anvende viden om kvalitetsudvikling i det daglige arbejde på tandklinikken, herunder deltage i indsamling af data, præsentere data, revurdere praksis og fremkomme med forslag til forbedringer
  • medvirke ved planlægning og gennemførelse af kvantitative og kvalitative brugertilfredshedsundersøgelser
  • planlægge og gennemføre et mindre kvalitetsudviklingsprojekt
  • udfærdige en procedurebeskrivelse.

 

Følgende uddannelser giver adgang til Akademiuddannelsen i Odontologisk Praksis:

  • Relevant erhvervsuddannelse, f.eks. uddannelsen til tandklinikassistent
  • Relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse
  • Anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.