Tandpleje for 0-6-årige og non-operativ behandling

Barn der bliver undersøgt af en tandplejer

Tandpleje for 0-6-årige og non-operativ behandling har fokus på at udvikle den studerendes færdigheder og kompetencer til at vurdere og fremme oral sundhed og udføre non-operativ behandling.

 

 

Modulet er relevant, hvis du:

  • er ansat på en offentlig eller privat tandklinik, der behandler småbørn
  • har lyst til at arbejde med selvstændige patientopgaver på førskolebørn og deres forældre som en del af det odontologiske team
  • ønsker at medvirke til at mennesker udvikler et stabilt og solidt fundament for at bevare egne tænder og mundhule sund gennem hele livet.

 

 

 

Modulet indeholder:

  • lovgrundlag, herunder autorisationsloven og regler for journalføring
  • kommunikation i relation til målgruppen
  • sundheds- og sygdomsopfattelser
  • ætiologi, diagnostik, sygdomsudvikling og behandling af caries, gingivitis og tanddannelsesforstyrrelser
  • profylakse og non-operative behandlinger
  • vurdering af sundhed og fravær eller tilstedeværelse af sygdom i tænder, gingiva, slimhinder samt vurdering af okklusionsudvikling
  • risikobegrebet og risikovurdering
  • børns udvikling, vilkår og parathed til tandpleje
  • akutte tilstande, herunder traumer og traumekontrol af primære tænder
  • sundhedspædagogik med fokus på ressourcer, motivation og mening.

 

Den studerende opnår viden om og forståelse for:

  • caries, gingivitis og tanddannelsesforstyrrelser hos småbørn samt behandling heraf
  • traumer i det primære tandsæt samt okklusionsudvikling
  • begreberne sundhedsfremme og sundhedspædagogik
  • børns udvikling og vilkår.

Den studerende kan:

  • vurdere fravær eller tilstedeværelsen af sygdom
  • vurdere okklusionsudviklingen
  • skabe forudsætninger for parathed til tandpleje
  • udføre non-operativ tandbehandling
  • føre journal, herunder OCR efter gældende regler
  • håndtere henvendelser om akutte tilstande
  • medvirke ved traumekontrol
  • støtte forældre til at foretage sunde valg med vægt på tænder og mundhule ud fra en sundhedspædagogisk tilgang.


Den studerende kan desuden:

  • anvender viden om sygdomme og deres symptomer i risikovurdering, valg af non-operativ behandling og vurdering af effekt
  • bidrage til planlægning og udførelse af en sundhedsfremmende indsats med udgangspunkt i målgruppens ressourcer og behov
  • deltage professionelt i fagligt og tværfagligt samarbejde
  • udvikle egen praksis i en struktureret sammenhæng.

 

Følgende uddannelser giver adgang til Akademiuddannelsen i odontologisk praksis:

  • relevant erhvervsuddannelse, f.eks. uddannelsen til tandklinikassistent
  • relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
  • gymnasial uddannelse
  • anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
    mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Institutionen kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.