Tandklinikassistentuddannelsen

Sikring af kvalitet i uddannelsen til tandklinikassistent

SKT's kvalitetssystem sikrer, at der er sammenhæng mellem formål og mål for uddannelsen til tandklinikassistent og SKT's tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelsen. Kvalitetssystemet sikrer, at der sker en løbende vurdering af SKT's opnåelse af de fastsatte formål og mål for uddannelsen – herunder Klare mål målt på kvalitetsindikatorer og tillige SKT’s interne mål.

Som uddannelse på SUND deler SKT fakultetets målsætning for kvalitetsarbejde.

SKT ønsker, at:

  • vedligeholde og udvikle en kvalitetskultur, hvor elever, undervisere og ledelse kontinuerligt arbejder for at forbedre uddannelsen
  • sikre relevant og fremtidssikret fagligt indhold på uddannelsen
  • uddannelsen er planlagt hensigtsmæssigt med henblik på, at nå alle de ønskede mål
  • undervisningens didaktiske og fysiske rammer, herunder undervisningsmiljøet, løbende gennemgår en udvikling, der sikrer den enkelte elev et effektivt, tidssvarende og motiverende læringsmiljø.

Centralt i kvalitetsarbejdet står SKT’s fælles pædagogiske grundlag, som sætter læring, undervisning og udvikling i fokus som SKT’s kernevirksomhed. Det fælles pædagogiske grundlag giver et fælles sprog og en fælles reference til kvalitet i pædagogisk og didaktisk praksis. Kvalitetssystemet indgår i den løbende dialog om undervisnings- og skoleudvikling.

 

Planlægning og gennemførelse af kvalitetsarbejdet foregår i et samarbejde mellem elever, undervisere og ledelse. For at opnå en højere grad af elevinddragelse i SKT's kvalitetsarbejde, arbejder vi med et forum for undervisningsmiljø bestående at elever og undervisere. Et sådan forum skal bidrage til at kvalificere data fra ETU.

Kvalitetsarbejdet tager strategisk udgangspunkt i en beskrivelse af mål og midler, der indeholder en plan for implementering, evaluering af indsatsen og efterfølgende opfølgning.

Tabel

 

 

SKT evaluerer kvaliteten gennem løbende informationsindsamling. Herunder ses de enkelte kvalitetsmålinger og en beskrivelse af den efterfølgende selvevaluering (procedure for selvevaluering).

SKT’s selvevaluering er en skriftlig evaluering – de indsamlede kvalitative og kvantitative data beskrives – herunder hvad data viser om SKT's opfyldelse af egne mål.

SKT's procedurer for selvevaluering sikrer kritiske diskussioner. Formålet er, at SKT forholder sig åbent og kritisk til egen praksis samt identificerer områder, hvor der er udfordringer og muligheder for forbedringer.

Informationsindsamlingen skal give et overblik over SKT's resultater (overblik over målopfyldelse på alle områder), herunder dokumentere resultatet af indsatsen for at øge elevernes gennemførsel. Et krav til den løbende informationsindsamling er, at den dels skal belyse, hvordan undervisningen og de valgte arbejdsformer understøtter uddannelsens formål og undervisningens mål, dels indeholde en opgørelse og vurdering af gennemførelse og frafald.

Informationsindsamling 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formålet er at sikre at undervisningen evalueres systematisk, målrettet og effektivt og med størst mulig effekt på undervisningskvaliteten. SKT tager udgangspunkt i KU's principper for undervisningsevaluering:

  • Evaluering gennemføres for at forbedre kvaliteten
  • Evaluering gennemføres for at sikre gode vilkår for elevernes læring og gennemførelse
  • Evalueringsprocessen skal styrke undervisernes engagement i udviklingen af undervisningen og bidrage til at sprede de gode erfaringer, som gøres i undervisningslokalerne
  • Evalueringen skal være overkommelig for de involverede aktører
  • Evalueringsdata skal være anvendelige i forhold til opfølgning og offentliggørelse.

Evaluering gennemføres orkestreret i undervisningstiden for at opnå en høj svarprocent. Spørgerammen gennemgås med eleverne inden undersøgelsen gennemføres, så evt. misforståelse af spørgsmål mindskes.

Arbejde med selvevaluering

Foruden den løbende dialog om læringsmiljø og trivsel, som foregår mellem undervisere og elever i undervisningen, gennemføres kontinuerlige undersøgelser af elevernes trivsel og evaluering af undervisningen.

Undervisningsevalueringen er udviklet i samarbejde med elever og undervisere og gennemføres efter hvert endt skoleforløb. Undervisningsevalueringen foregår elektronisk og anonymt. Det er elevens evaluering af dels om kompetencemålene er nået, dels kvaliteten af den anvendte didaktik og pædagogik i de forskellige undervisningsområder.

Spørgerammen for evaluering af undervisningen skal afspejle SKT's fælles pædagogiske grundlag som skal udgøre grundstammen i undervisningen.

Ud over undervisningsevaluering kan også karakterer indgå i arbejdet med selvevaluering. Karaktererne er i et eller andet omfang et udtryk for læringsudbytte og bør derfor indgå i arbejdet med selvevaluering.

Proces for arbejdet med selvevaluering

Tabel 

Tabel
Med udgangspunkt i den lokale undervisningsplan vil der være en løbende dialog med elever på de enkelte hold i forhold til, om undervisningsaktiviteterne er blevet gennemført som planlagt, og om arbejdsformerne i tilstrækkelig grad understøtter undervisningens mål og uddannelsernes formål eller om der er brug for justeringer i undervisningens tilrettelæggelse. Dialogen skal bidrage til en eventuel justering og forbedring af undervisningen på den korte bane og kan også være udgangspunkt for ændringer af den lokale uddannelsesplan.

 

 

Elevtilfredshedsundersøgelsen gennemføres én gang årligt i december måned. Spørgerammen er fastlagt af STUK. Det tilstræbes at så stor en del af eleverne som muligt deltager i undersøgelsen. Undersøgelsen gennemføres i undervisningstiden og spørgerammen gennemgås med eleverne for at undgå misforståelser.

Arbejde med selvevaluering

Tabel

Elevtrivselsmåling for Grundforløb (GF2)

Elevtrivselsmåling for Hovedforløb

Elevtrivselsmåling for hele Tandklinikassistentuddannelsen

 

Tilfredshedsmåling for tandklinikkerne gennemføres én gang årligt i november måned. Spørgerammen er fastlagt af STUK. Vi opfordrer tandklinikkerne til at deltage i undersøgelsen.

Arbejde med selvevaluering

Grafik

VTU 2022 - Udvikling af praktiksamarbejde (Skolerapport)

 

 

 

 

Formålet med erhvervsuddannelserne er bl.a. at give de uddannelsessøgende en uddannelse, der giver grundlag for deres fremtidige arbejdsliv, at bidrage til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund og bidrage til deres personlige udvikling, karakterdannelse og faglige stolthed samt imødekomme arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige og generelle kvalifikationer.
Derudover er der opstillet fire overordnede mål for erhvervsuddannelserne (Klare mål) med tilhørende kvalitetsindikatorer:

  1. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
    • Søgning målt på institutionsniveau
  2. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse
    • Frafald på GF1 målt på hovedområde (ikke relevant, da SKT ikke udbyder GF1)
    • Frafald på GF2 målt på enkeltuddannelse
    • Frafald på HF målt på enkeltuddannelse
    • Frafald fra uddannelsesstart til HF på institutionsniveau
    • Andel i skolepraktik målt på enkeltuddannelse
    • Ud over frafald vil også frafaldsårsager indgå i selvevalueringen
  3. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt
    • Tilgang til fag på højere niveau end det obligatoriske
    • Beskæftigelsesfrekvens for nyuddannede
  4. Tilliden til og trivslen på erhvervsuddannelserne skal styrkes
    • Trivselsindikator for læringsmiljø målt på institutionsniveau
    • Trivselsindikator for velbefindende målt på institutionsniveau
    • Virksomhedstilfredshed

Arbejde med selvevaluering

  • Vurdering af kvalitetsindikatorerne i forhold til de opsatte resultatmål for SKT
  • Evaluering af de opnåede resultater i forhold til Klare mål
  • Dialogisk proces mellem relevante parter (fx undervisere, ledelse, vejledning og lærepladskonsulent) i forhold kvalificering af data og udarbejdelse af opfølgningsplan for arbejdet ift. Klare mål
  • Konkrete aktiviteter og indsatser beskrives inkl. implementeringsplan (tidsplan, ansvar for indsatser og aktiviteter),
  • Indsatser og aktiviteter evalueres gennem kvalitetsindikatorer det følgende år.

 

 

 

Én gang årligt gennemføres en evaluering af praktikcenterets arbejde med skolepraktikeleverne – herunder elevernes trivsel. Undersøgelsen er elektronisk og anonym. Inden undersøgelsen gennemgås spørgerammen med praktikcenterets elever, så misforståelse af spørgsmål undgås.

Arbejde med selvevaluering

Tabel

 

 

På baggrund af informationsindsamlingen igangsættes kvalitetsudvikling hvor behovet er størst, og hvor indsatsen vil gøre en væsentlig forskel. Som en del af kvalitetsarbejdet udarbejder SKT, på baggrund af en selvevaluering, en opfølgningsplan.

Opfølgningsplanen beskriver de indsatser som skal bidrage til, at SKT opfylder og/eller fastholder eksterne og interne mål for uddannelsen. Desuden indeholder opfølgningsplanen en detaljeret tidsplan samt en angivelse af, hvem i organisationen, der er ansvarlig for, at de enkelte aktiviteter i opfølgningsplanen gennemføres og at målene nås. Desuden fremgår det af planen, hvordan aktiviteter og indsatser, der igangsættes, gennemføres og evalueres.

Opfølgningsplan 2023

 

 

 

 

 

 

Organisering af kvalitetsarbejdet
Ansvar for kvalitetsarbejdet ligger hos ledelsen af uddannelsen. Planlægningen af arbejdet sker i samarbejde med SKT's kvalitetskoordinator.

Kvalitetskoordinatoren har ansvar for den praktiske del at evalueringsarbejdet og for efterfølgende at indsamle data og udarbejde evalueringsrapporter til relevante medarbejdere.

Kvalitetskoordinatoren indhenter data for kvalitetsindikatorer i Datavarehus og udarbejder præsentation af disse. Selvevaluering og udarbejdelse af handleplaner foregår i et samarbejde mellem SKT’s ledelse, kvalitetskoordinatoren, elever og undervisere.

Link til oversigt

 

 

 

 

SKT's øvrige tiltag i relation til kvalitetssikring:

  • Det fælles pædagogiske grundlag med beskrevet kompetenceprofil for SKT’s undervisere
  • Den lokale uddannelsesplan
  • Intern og ekstern kompetenceudvikling (SKT's kompetenceudviklingsstrategi)
  • MUS og opfølgning på kompetenceudvikling
  • Kollegial sparring
  • Erfarings- og vidensdeling på lærermøder
  • Årlig SKT-dag
  • Hjemmeside
  • Intranet
  • Pædagogiske dage
  • SKT's personalepolitik